Kirja-arvosteluja ja muuta mukavaa kirjallisuuteen liittyen. Ole hyvä ja astu sisään.
.
tiistai 4. kesäkuuta 2013
Infernaalinen näytelmä
Piru on irti ja se asuu Dan Brownissa! Tätä mieltä on osa maailman kansalaisista, jotka paheksuvat Brownin teoksia uskontojen kyseenalaistamisen vuoksi, tai mikä pahempaa, kirjallisten taitojen vuoksi. Röyhkeä tyyppi! Kuinka hän kehtaa kirjoittaa koukuttavia jännitysromaaneja niin selkeästi ja helposti, eikä vaivaudu tekemään sitä haikujen muodossa! Jokainen itseään kunnioittava jännityskirjailija kirjoittaa nykyään romaaninsa haikuina. Brown on täysin poissa kartalta! Tyyppi haahuilee jossain omassa fantasiamaailmassaan larppaajan roolipuku yllään ja luulee olevansa tosi kova kirjailija. Osa ihmisparoista menee tähän retkuun, ja kas kummaa, Brown ansaitsee hirveitä määriä rahaa (Ei hän toki yllä lähellekään minun ansiotulojani - taskurahoja nuo Brownin pojan roposet.) Hävytöntä!
Dan Brown aiheuttaa minussa lähes äidillisiä puolustustunteita, mikä on käsittämätöntä, sillä herra on melkein tarpeeksi vanha ollakseen isäni, ja toiseksi, minä en ole yhtään äidillinen ihminen. (Ei ole lapsia, eikä tule.) Eli johdanto-osio oli esimerkillinen osoitus siitä, miten hienosti osaan puolustaa minulle tärkeitä ihmisiä. (Älkää huoliko, aion puolustaa häntä myös oikeasti!) Mutta asiaan. Edellinen Brownin kirja Kadonnut symboli ilmestyi vuonna 2009, joten muutama tovi meni, ennen kuin mies asetti uuden madon koukkuun. (Brownin uutukaisen odotustunnelmia löytyy täältä.) Nyt mato koukkuineen on kaupoissa, ja minä olin ensimmäisten joukossa valmiina vetämään Infernon kitusiini.
Robert Langdon, tuo maanmainio symbologi ja kaiken mahdollisen tunkkaisuuden professori, on jälleen kiipelissä. Hän herää firenzeläisessä sairaalassa ilman muistikuvia siitä, miten hän on sinne joutunut. Hän ei muista edes lähteneensä Yhdysvalloista! Kaunis ja hillittömän älykäs tohtori Sienna Brooks tulee katsomaan miestä kollegoineen, ja pian alkaa tapahtua. Piikkitukkainen moottoripyörämuija pelmahtaa paikalle ase kourassa. Langdon on kohteena, mutta rytäkässä saa surmansa Brooksin tohtorikollega. Pehmeäpäinen Langdon ja Brooks onnistuvat pakenemaan. Langdonin hallusta löytyy kummallinen esine, joka osoittautuu eräänlaiseksi projektoriksi. Sen avulla pystyy heijastamaan Botticellin maalauksen Helvetin kartta, mutta onko siinä kaikki kohdallaan? Kohta Langdon ja Brooks huomaavat, että heitä ajetaan takaa sankoin joukoin, ja niin he pakenevat pitkin Italiaa kompassinaan Danten Jumalainen näytelmä. Mihin se heidät johdattaa? Mitä Langdon tietää? Ja mitä neiti tohtori Nero ei tietäisi?
Herra Brown. Eräs lempilapsistani. Väärinymmärretty musta lammas. Herra Brown ei ehkä sivistä sydäntäni niin kuin joku runsasta, kaunista tekstiä viljelevä kirjailija, mutta herra Brown sivistää aivojani. Kyllä. Hän kertoo minulle faktoja. Mielenkiintoisia faktoja historiasta. (Inhosin kouluaikoina historiaa. Nyt aikuisena historia kiinnostaa aivan eri tavalla. Mikä sen mahtavampaa kuin lukea historiasta viihdyttävän romaanin yhteydessä!) Taiteesta. Kirjallisuudesta. Tieteestä. Arkkitehtuurista. Infernon avulla Brown kiidättää minut läpi museoiden ja kirkkojen, puistojen, katujen ja upeiden maisemien, italialaisten helmien, jotka hän punoo kauniiksi nauhaksi ja asettaa sen kaulalleni, ja minä saan tuntea ja nähdä jotain sellaista, jonka konkreettisesta kokemisesta voin vain haaveilla. Brown pakahduttaa minut kulttuurilla; hän vuoraa sitä ikuisen matkakuumeen kourissa pyristelevään sisimpääni kerroksen toisensa jälkeen kuin täydellistä, lämmittävää takin vuorta tavoitteleva vaatturi.
Brown kirjoittaa sujuvasti ja siististi, reippaalla tahdilla, joka antaa kuitenkin sopivan hetken tullen seesteisen makupalan; sen äärellä voi pysähtyä nauttimaan Italian kauneudesta, jonka kuvailussa Brown on taitavimmillaan. Kaupunkien kuvailu on niin elävää, että voisi luulla, että kirjan sivujen väliin olisi eksynyt nippu valokuvia, vaikka tosiasiassa valokuvamaailma avautuu lukijan mieleen kuin kirjava paperihaitari. Brown osaa välttää miinan, joka huutaa matkaopasmaisuutta kietomalla pikkutarkkuuden arvoitusten ja spekulaatioiden ympärille kuin kallisarvoisen huivin. Helppo perusteksti yhdistettynä näihin upeisiin yksityiskohtiin takaa miellyttävän lukukokemuksen. Brown ei ole kielen käyttäjänä se mielikuvituksellisin ja värikkäin perhonen niityllä, sillä hänen muutamat yrityksensä rikastuttaa tekstiään ovat hieman kömpelöitä tai kuluneita, mutta niissä on silti jotain hellyttävää. Hän yrittää. Hän yrittää lentää niityllä, ehkä haaleana kaaliperhosena, mutta yrittää, räpistellä joukossa, tuntosarvet painavina ihmeellisistä faktoista, joita hän on absorboinut itseensä, jotta voisi saattaa ne tavallisten ihmisten tietoisuuteen. Hän liittää informaatiota mukaansatempaaviin tapahtumiin pala kerrallaan ja muodostaa kiehtovan tarinan mosaiikin.
Brown ei takerru maalailemaan henkilöhahmojaan liiaksi, vaan hän käyttää ytimekkäitä, mieleenjääviä piirteitä heidän luomiseensa. Hahmot elävät ajatuksiensa ja sanomisiensa kautta. Langdon on jo tuttu mies aikaisemmista kirjoista, ja joka kerta seikkailussa on ollut mukana nainen. Tällä kertaa Langdonin kanssa kirmaava Sienna Brooks on hyvin mielenkiintoinen tapaus. Hän saattaa olla Brownin tähän astisen uran onnistunein naishahmo.
Inferno ei petä. Brown nostaa esille teeman, joka on kauhistuttavan totta. (Jätän sen paljastamatta; jokainen kokekoon itse pienen löytöretken riemun kirjan kansien välistä.) Hypoteettiset ja todenperäiset seikat vuorottelevat kirjan sivuilla kuin pesäpallo kopittelijoiden välissä. Viuh! Oletusta! Viuh! Totta! Viuh, viuh! Kirjallinen räpylä on auki, ja Brownin tarinan pallo lennähtää sinne sisukkaasti, lujasti, tarkasti. Lukija ottaa pallon vastaan, tuntien jämähtävän iskun koko kehossaan; se väreilee kaikkialle ja stimuloi ajatusmyllyn hurjaan pyöritykseen, syösten kysymyksiä ulos pääkopasta kuin lohikäärme tulenlieskoja. Mitä jos? Mitä tekisit? Miksi? Ja se kaikista suurin kysymys: kuinka pian?
Hetken Langdonista tuntui kuin aika olisi pysähtynyt.
Marconi makasi liikkumatta lattialla, ja hänen rinnastaan pursui verta. Langdon kamppaili rauhoittavia lääkkeitä vastaan kohottaessaan katseensa piikkitukkaiseen murhaajaan, joka harppoi edelleen käytävän viimeisiä metrejä hänen huoneensa avointa ovea kohti. Lähestyessään kynnystä nainen katsoi Langdoniin, heilautti saman tien aseensa ylös ja tähtäsi Langdonia päähän.
Minä kuolen, Langdon tajusi. Tässä ja nyt.
Pamahdus oli pienessä sairaalahuoneessa korvia huumaava.
Alkuteos: Inferno
Kustantaja: WSOY 2013 (arvostelukappale)
Sivumäärä: 468
Tämä kirja saa: Kolme ja puoli kirjanmerkkiä. Yllätyksellinen jännitysromaani, jonka jälkeen olo on kuin olisi pulahtanut sivistyksen lähteeseen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Olen vain Dan Vinci -koodin lukenut, mutta tykkäsin siitä, juuri sen historian ja uskonnon takia. Minua ei haittaa, vaikka uskonnoilla vähän leikitään, mutta ehkä se johtuu siitä, ettei minulla ole omaa vakaumusta jota voisi loukata. Kiinnostaisi kyllä lukea Dan Brownia enemmän, kunhan joskus ehtisi :D
VastaaPoistaTässä ei uskonnon kanssa leikitty, mutta oli muuten oikein kiinnostava. Jospa löydät sopivan välin taas lukea herra Brownia. =D
PoistaKävin jo hipelöimässä tätä kirjakaupassa mutta pihinä ihmisenä päätin luottaa satumaiseen onneeni löytää tämä kirjaston pikalainoista. No, yllättäen ei onnistunut, mutta ensi kerralla sitten. Olen edelleen lukenut tasan se Da Vinci -koodin (joskin puolustuksekseni voin sanoa että kirjaston hyllyt näyttävät Brownin kohdalla about aina tyhjää (kuulostaapa kirjastoni ankealta tämän viestin jälkeen)). Mutta tuo historia-uskonto-kulttuuri-taide puoli on jotain niin mahtavaa, että pystyn luopumaan omasta vakauuksestani ja lukea jännitysromaaneja! :D
VastaaPoista...perun pahat puheni kirjastostani, siellä se Inferno nököttää pikalainoissa ainakin mitä nettiin on luottamista (oli yllättäen pakko tarkistaa). Taidan siis matkata nyt kirjastoon :D
Ooh, toivottavasti nappasi! Siis vaikka näitä luonnehditaan jännitysromaaneiksi, niin eiväthän nämä Brownit sillä tavalla ole kovin jänniä, enemmänkin seikkailuja. Minustakin tuo historia-kulttuuri yms. jutska yhdistettynä viihdyttävään romaaniin vaan toimii! =D
PoistaJos osaan kirjaston nettisivujen mystistä maailmaa oikein tulkita, niin ilmeisesti Inferno on siellä jo, mutta vielä ei ole lähetetty saapumisilmoituksia varaajille. Minä olin jo kerrankin niin valveutunut, että varasin Infernon jo monta kuukautta sitten ja olen jonotusnumerolla 1. Tämä on ehkä maailman kahdeksas ihme, kun on suositusta kirjasta kyse.
VastaaPoistaLuin melkein peräjälkeen kaksi bloggausta Infernosta ja hyvältä kuulostaa. Toivottavasti pääsisin tätä pian lukemaan. :)
Aika hienoa, oikein ykkösenä jonossa, toivottavasti saat kirjan käsiisi pian. Tuttua Brownia on luvassa, parempi minusta kuin Kadonnut symboli. =D
PoistaHoh, allekirjoitan kaiken arviossasi sanotun! :D Brown näyttää aiheuttavan ärsytysreaktioita yllättävän laajastikin, mitä en kyllä pysty yhtään ymmärtämään. Enkelit ja demonit oli mahtavan kutkuttava opus, samoin myös Da Vinci -koodi. Inferno puolestaan toimi hyvänä pelastajana Kadonneesta symbolista aiheutuneen notkahduksen jälkeen. Ja hei, minä olen ainakin oppinut paljon uutta Euroopan historiasta näiden avulla (jos ne salaliittoteoriat jättää kiltisti huomioimatta)! ;D
VastaaPoistaMinä myös taidan yhä pitää Da Vinci-koodia ja Enkeleitä ja demoneita parhaimpina Browneina. Toki tykkäsin yllättävän paljon näistä ei Langdoneistakin.
PoistaBrownin herra se jaksaa sivistää minua! Aina hänen kirjansa jälkeen on vähän sellainen olo, että ahaa, nytpä tiedän tämänkin. =D
No apua, pakkohan se on tämä(kin) lukea jossain vaiheessa! Minulla kylläkin on vielä Kadonntut symbolikin lukematta, vaikka se hyllyssä onkin. Pitäisi varmaan kiskaista se jossain välissä, että pääsen käsiksi tähän. Arviosi perusteella vaikuttaa nimittäin kiintoisalta!
VastaaPoistaMinäkään en oikein tajua Dan Brownin ympärillä pyörivää massiivista paheksuntaa. Miksi juuri hänen kirjansa niin kovin ärsyttävät?! Olen lukenut Brownilta jokusen muunkin kirjan ei-Langdon -sarjaa ja ihan ok ne olivat. Ei nyt mitään maaliman parhaita, mutta ihan hyvää tasoa silti.
Tässä oiva kesäkirja, menoa ja meininkiä! =D Kadonnut symboli oli vähän sellainen väliinputoaja minusta näistä Langdoneista, ihan ok, mutta Inferno on minusta parempi, takaisin Euroopassa, I like it. =D
PoistaNiin, joskus ei tarvitse olla mikään maailman taiteellisin ja nerokkain sanojen maalari, vaan joskus riittää se, että kertoo hyviä tarinoita. Ja mielestäni Brown hallitsee juuri tämän taidon, hän on hyvä tarinan kertoja. =D
Aamen! :D
VastaaPoistaHalleluja! =D
PoistaVähän myöhässä tulee, mutta juuri pohdiskelin, jaksaisinko vaivautua taas Brownin pariin. Hauska, että joku pitää Danin puolia tässä julmassa maailmassa. Kerrassaan surkea kirjailijahan mies on. En lukisi hänen kirjoja missään nimessä, elleivät ne olisi niin hyviä.
VastaaPoistaLue ihmeessä! Minä puolustan Dan-parkaa hamaan loppuun saakka. Hih, mainiosti sanottu, kerrassaan surkea kirjailija, mutta kirjoittaa silti hyviä kirjoja. =D
Poista